Jan 26, 2011

::Cook at Home::Mix Vegetable with Olive Oil~

Sayur ni adalah sayur campuran, kobis bunga, broccoli, cendawan butang, carrot di masak bersama olive oil.

olive oil adalah minyak yg sgt berkhasiat dan kurang kolestrol dan mahal..hoho
ok..berhenti membebel..

Bahan-bahan
  • Broccoli
  • Kobis bunga
  • Carrot
  • Asparagus - option je..saya suka asparagus
  • Olive oil
  • Cendawan butang - potong2 kan
  • 2 ulas bwg merah
  • 3 ulas bawang putih
  • sedikit halia - untuk lembut kan isi ayam
  • Ayam /kisar sampai hancur
  • garam
  • Lada hitam
Cara-Cara
  1. Masak air dengan garam
  2. Masukkan Sayur carrot, kobis, asparagus dan broccoli di dalam air garam yang di masak tadi
  3. Masak kan hingga sayur2 td lembut..tapi jgn terlampau lembut..nnt hancur plak
  4. Tapiskan sayur tadi dan letakkan ke tepi
  5. Masukkan olive oil dalam kuali.
  6. masukkan ayam yang dikisar td dan kacau bagi hancur ayam tu..walaupun kita dah kisar die masih melekat2
  7. Dah hancur ayam, masukkan lada hitam dan sedikit garam.Kacau kan.
  8. Masukkan Cendawan butang
  9. Masukkan sayur yang dah separuh masak tadi.
  10. Gaulkan bagi sama rata..
  11. Siap!
Sayur Olive oil siap!

16 comments:

~ yus ~ said...

Wah! Atie memang suka makan sayur ni.

Olive oil mmg mahal kan. Tapi tahu tak, akak guna olive oil yg orang buat masak tu untuk sapu ke seluruh badan anak2 akak masa mereka kecik. Sekarang ni Arif pun akak sapu juga...huhu.

Petua dapat dari seorang akak tu sebenarnya,masa tu takut sgt anak kena eczema, lepas tu jadi habit pula...hihi.

atie said...

@kak yus:tak adalah suka sangat mkn sayur..tp sayur2 mcm ni suka la..

oo..tahu2..dulu doktor ada suruh sapu minyak baby oil or olive kt kakak bg mengubat kering kt badan baby..hehe

Amy Syaquena said...

Amy suka makan sayur tak kisah sayur apa pun...

atie said...

@amy:atie suka jugak..tp pilih2 jugak..hehe

Khairul Amry Mohamad Puad said...

saya pon sama gak, pilih2 sayur. hehehehe....paling suker kobis tumis. eh. ada ker kobis tumis? alaaa...yang gitu2 tuuu...:P

atie said...

@khairul amry:masak sayur ni mcm2..hehe..

kalau kobis biase..tak suka..huhu..kobis bunga suka la..

niesz said...

sedap nye..nk cube la esok wat mcm nie..hehe..

atie said...

@niesz:selamat mencuba!

Ati Masrif said...

sangat suka sayur
almakluml er dah 30-an
kena jaga makan..high maintenance tu!

atie said...

@kak ati:btul2..bler dah berumur ni kena jaga mkn~

Isaac Tan said...

nak juga makan. Boleh hantar ke sini? :P hehe

E.d.Y said...

olive oil mahal la..sayang nak buat masak..haha

atie said...

@isaac:belum hantar dah abis..ehhe

atie said...

@edy:sayang jgn beli..pki minyak biasa..hehee

YanaMIB said...

nice..tp ai x mkn sayur aa..kehkehkeh~ =P

atie said...

@yanaMIB:kalau selalu mkn, mesti suka~ =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...