Dec 2, 2010

had kalori sehari

akhirnya..saya dah ada penimbang berat digital sendiri..untuk permulaan..pagi-pagi dah timbang berat badan..dan pergi kerja berseri-seri hari ni..wlpun xada penimbang sebelum ni saya dah pun start agak-agak brape kalori saya perlukan sehari..dan gembira sebabnya berat saya mmg turun dlm dua bulan ni..

hari ni mengira lebih tepat dan dah merangka jadual kalori dan berat saya sendiri..BMI saya btul2 nyawa-nyawa ikan..huhu..wlpun dah boleh rasa lega skit sbb ada penurunan berat badan berbanding dulu, tapi BMI masih tak turun lg..so..kena berusaha lebih gigih lg..

dalam kiraan saya..skit btul had kalori saya(kecewa-xleh mkn over)..dalam 1700 kcal je..dan untuk mengurangkan berat badan saya..saya kena kurangkan lagi dan lagi pengambilan kalori..cuma pada 1200 kcal je.1200 saya bahagikan pada 3 kali mkn sehari, maknanya saya hanya leh mkn dlm 400 kcal je dlm suatu hidangan!!

ambil langkah berhati-hati pabila saya makan nanti..saya bc sume list calories dalam makanan..termasuk yg en susu sejat bg dan juga dlm cekodok food database(ni kevin zahri ye site).tp..saya rasa..mustahil untuk masa ini saya timbang nasi sy nk mkn, dan apa sahaja sy nak mkn..ambil suku nasi pun kakak dah bising..klu ambil penimbang timbang brape nasi sy nk mkn..mesti kakak ckp ntah pape..hihi

4 comments:

Unknown said...

haha..comei je men lukis2..

atie said...

draftla..nnt nk type kt word..hihi

Cik giRang said...

hohoho..

atie nak turunkan berat..
kite plak nak naikkan berat...

bmi atie da nyawa-nyawa ikan..
bmi kite plak da ikan xde nyawa..hik hik hik..

bila ntah berat nak naik.. makan sekawah pon xde beza..huuhuhu..

atie said...

cuba baca blog susu sejat atau kevin zahri tu..dieorg bukan ajar turun berat badan je..juga untuk naik berat badan..selamat mencuba(^_^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...